Vintertræning betyder for de fleste der cykler ude, flere punkteringer end normalt fordi der er mere skidt(småsten) på vejene – og er der noget der er træls, så er det at punktere – specielt om vinteren hvor det er koldt og fingrene tit er så kolde at man næsten ikke kan bevæge dem – og hvis der er noget man bestemt ikke har lyst til er det da at tage ”lufferne” af for at stå og rode med et iskoldt, vådt og beskidt dæk.
Med 30 år på landevejen har jeg efterhånden skiftet en del slanger og det betyder også at jeg har en god erfaring i at skifte – så de fleste gange kan jeg gøre det med handsker på.
Godt råd til dig der også er en frossenpind, som mig – hvis du tager dine handsker af så læg dem aldrig på jorden – men put handskerne ind på maven under jakke/triko, så er de nemlig dejlig varme når du skal have dem på igen 😊 så altid handskerne ind på maven(ikke helt ind på maven, men bare under jakken) om vinteren hvis du tager dem af!!
Men hvad kan du gøre for at minimere risikoen for punkteringer:
1 – Tjek jævnligt dæk for små skarpe sten og fjern dem - de kan nemlig stille og roligt arbejde sig gennem dækket og give punkteringer – så det må da siges at være en god ide at fjerne dem. Om vinteren er det en god ide at gøre det efter hver træning.
2 – Kør på gode punkteringsresistente dæk hvor der er et fibernet indbygget som sten har meget svært ved at stikke/ prikke igennem – så kunne man jo fristes til at tænke ”har alle dæk ikke det” og der må svaret være nej, for i Sydeuropa har man ikke flintesten som er den sten der er årsag til flest punkteringer.
3 – En anden vigtig ting ved dækvalg er at dækket skal være nemt at få, af og på fælgen, da det ikke er sjovt at stå 60 km hjemmefra og være kold, våd og med stivfrosne fingre og ikke kunne få dækket på igen. Jeg køre selv på Continental 4 Season som jeg selv synes er et super godt dæk der er nemt at få af og på – så har det indbygget ”Vectran Breaker” som er et fibernet indbygget i dækket – derudover er Continental kendt for at lave dæk der står super godt fast på våde veje – og da vejene næste er våde hele vinteren må det siges at være vigtigt 😊
4 – Cykelstier er lavet til cykelister og jeg er helt klar også af den holdning, at hvis der er en cykelsti skal den bruges!! Men når det så er sagt, cykler jeg næsten aldrig selv på cykelsti da der oftest ligger så meget ”lort” på dem – alt det skidt og småsten der ligger ude på vejen bliver blæst ind på cykelstien når biler køre forbi og de små sten ligger bare og venter – med spidsen opad – på at der kommer en glad cykelist – så mit råd er at undgå cykelstier i det omfang det er muligt. Cykelstier ligger næsten altid langs hovedveje, men kender man området eller er frisk på at udforske det lidt ligger der næsten altid en lille hyggelig landevej som går parallel med den store hovedvej – den mindre landevej snor sig tit lidt mere og er lidt mere kuperet, men hvad er helt fantastisk er at der næste ingen trafik er, og ingen småsten(med mindre den lokale landmand lige har været forbi med hans store maskiner) så mit valg er altid de små veje.
5 – Hvis du vil være 99,9% sikker på ikke at punktere kan du også lægge et ekstra indlæg ind i dækket – som skal placeres mellem dæk og slange. Men det kan tydelig mærkes da dækkene bliver meget hårde at køre på og cyklen føles meget tung at cykle på – og jeg vil skyde på at det betyder 1km/t lavere gennemsnits fart. Jeg kan personligt ikke lide at køre med det.
Indlægget er skrevet af egen interesse for at dele ud af mine erfaringer og jeg er ikke sponsoreret af Continental.
Jeg kørte hele sidste vinter på Continental 4 Season og punkterede 1 gang.
留言