Astronaut training

Hvad er Astronaut Training

Bliv Stærkere og Bedre Teknisk med Ny Guided Visualiserings Teknik

Bliv bedre til at løbe, svømme og cykle etc. ved blot at visualisere dig selv udføre øvelsen i tankerne.

Ved blot at udføre en øvelse i tankerne frembringes samme reaktioner i muskler, neuroner og nervebaner som ved at udføre øvelsen fysisk.

Derfor vil man også efter Astronaut Training kunne opleve ømme og trætte muskler

 

Man har ved EMG konstateret at hvis en svømmer forestiller sig at svømme, aktiveres de samme muskler som hvis der svømmes rigtigt (dog i lidt mindre grad end ved fysisk aktivitet)

Samtidig med at musklerne aktiveres vedligeholdes bevægelsesmønsteret og teknikken også.

 

Faktisk kan man med Astronaut Træning forbedre ens teknik og det kaldes i idrætspsykologien ideomotorisk træning.

Tekniske øvelser som i svømning kan styrkes næste lige så effektivt ved visualisering som med fysisk træning.
 Fordelen ved visualisering er bare at man ikke laver fejl.

Girl Running in Urban Scenery

ASTRONAUT TRAINING

VISUALISERINGS-TEKNIK DER ER MEGET EFEKTFULD

Lad mig introducer dig for Astronaut Training

Astronaut Training er en træningsmetode hvor man udføre en specifik øvelse i tankerne, også kaldet visualisering.

Når Astronauter er i rummet er deres muligheder for fysisk aktivitet meget begrænset og derfor bruges visualiserings træning sammen med fysisk træning til at vedligeholde styrke og bevægelse. Deraf også navnet Astronaut Training.

Astronaut Fireflies Animation

Logic will get you from A to B.

Imagination will take you everywhere

Albert Einstein

VISUALISERING I IDRÆT OG SPORT

Visualisering er ikke noget nyt begreb, men har været brugt i mange år og er et meget effektivt redskab til at opnå sine mål og

flytte grænser med.

Nogle atleter arbejder meget målrettet med det, mens andre gør det ubevidst. Eksempelvis da bokseren Muhammad Ali i mange år før han var den bedste alligevel sagde "I Am the Greatest"

Eller løberen Roger Bannister der som den første nogensinde løb Drømme milen på under 4 minutter, som man ellers dengang sagde var umuligt.

Men Banister lukkede ofte øjnene og gennemløb konkurrencen skridt for skridt - han så sig selv løbe over stregen på 3:58 og hørte publikum jublede, han mærkede glæden ved at slå rekorden, han mærkede sveden, fornemmede vinden og alle de indtryk der er i "virkeligheden". Han lagde endda en seddel ned i hans løbesko hvorpå han havde skrevet 3:58

DET ER VISUALISERING - Men måske Banister og Ali ikke helt var klar over at det var det de gjorde.

I dag er man meget mere bevidst om visualisering og om hvor powerfuldt det er og også derfor anbefaler 

Danmarks Idrætsforbund og Team Danmark visualisering.

IMG_5915.JPG
12_m-100863853-DIGITAL_HIGHRES-2197_0137

REHABILITERING

VED SKADER

Rehabilitering ifm skade. Visualisering kan også være et effektivt redskab når man er skadet eller af andre årsager ikke kan træne.

Ved hjælp af visualisering kan man øge blodgennemstrømningen i det skadede område og dermed fremme rehabiliteringen samt vedligeholde et vis niveau både motorisk, teknisk og fysisk. Musklerne kan ved hjælp af Astronaut Training aktiveres selvom man er skadet.

Mine erfaringer med at visualiser går tilbage til 2015 hvor jeg pådrog mig dobbelt diskusprolaps i lænden som gjorde min venstre lægmuskel HELT lam.

Da jeg startede genoptræningen kunne jeg kun gå få hunderede meter og min kæreste sagde til  mig at jeg ligeså godt kunne droppe at dyrke Triatlon på topplan for jeg kom aldrig til at løbe igen men efter nogle måneder kunne jeg løbe 10x100m med 300m gå-pause.

Og det øgede jeg stille og roligt men da jeg kom til 2-3 x 800m kom jeg ikke rigtigt videre og det er her jeg for første gang støder på begrebet Astronaut Træning som jeg idag kalder det. For min daværende coach Sheala sætter mig til at visualisere at jeg løber 60 minutter hver dag i mine tanker. Og lige der skete miraklet for efter en uge med Astronaut Træning løber jeg 5 km uden pause !!

Det samme skete da jeg i 2018 styrtede i Italien og brækkede nakken (se billede foroven). Jeg kunne ikke træne fysisk i en lang periode, men jeg brugte Astronaut Training flere gange dagligt. Det viste sig faktisk at jeg efter mit nakkebrud var blevet en markant bedre svømmer fordi min teknik var blevet meget bedre af at udføre Svømme Astronaut Training Dagligt.

Jeg forbedrede min teknik så meget at jeg gik fra at svømme omkring 60 min på 3800m til at jeg nu svømmer stabilt på mellem 53 og 55 minutter samtidig med at jeg er mere frisk når jeg kommer op ad vandet.

IMG_7672.jpg

FIE ØSTERBY brækkede i 2020 kort før DM sin højre fod 2 steder ved et meget klodset fald i sin lejlighed. Hun kunne ikke cykle og lægerne sagde hun skulle gå med krykker i 5 uger, men allerede efter 2 uger var hun på cyklen igen. Hun havde nemlig brugt Astronaut Training flere gange daglig

IMG_5125.HEIC

OPRETHOLD MUSKELSTYRKE VED SKADER

Nye undersøgelser viser, at patienter, der bruger Astronaut Training hver dag (hvor de visualiserer sig selv træne (Astronaut Training), taber 50 procent mindre styrke i løbet af deres tid i gips, end patienter, der ikke bruger visualisering i helingsprocessen!

Visualisering kan ligeledes hjælpe udøveren til at opretholde sin motorik og teknik på
et vist niveau ved at forestille sig udførelsen af konkrete teknikker i sin sport. 

VISUALISERING SKAL LÆRES

IKKE ALLE HAR LIGE LET VED VISUALISERINGS TEKNIKKER

 Alle der har prøvet visualiserings træning ved at det kan være svært at holde fokus mere en blot få minutter inden ens tanker begynder at tænke på dagligdags praktiske opgaver.

Derfor besluttede jeg mig i marts 2020 da COVID-19 lukkede hele verden ned at lave guided visualiserings lydfiler som kunne hjælpe alle de frustrerede svømmere og løbere der ikke kunne udføre deres sport.

Med Astronaut Training er det meget nemmer at holde fokus og få maximalt udbytte af visualisering.

TESTIMONIALS

Som COACH er der flere gange kommet triatleter og løbere til mig som har været ude af stand til at løbe.

Fornylig satte jeg Sune på samme program som jeg selv fulgte da jeg havde diskusprolaps. Her er hvad Sune siger.

 

“Jeg har haft problemer med min læg og skinneben i 3-4 måneder, uden der rigtig skete nogen fremgang. Bekim fortalte om sine egne erfaringer med meditation og bad mig starte også. Det tog lige nogle gange før, jeg rigtig kunne finde ud af det, men da det skete, var det en helt speciel oplevelse. Jeg havde bandet af mit dumme skinneben efter endnu en dårlig løbetur, men Bekim sagde jeg skulle give det noget kærlighed og positive tanker. Herefter lavede jeg en meditation, hvor jeg virkelig havde fokus på det, og tog ud at løbe dagen efter. Her var smerten næsten væk. Herefter startede jeg også på mental løbetræning, og smerten er nu helt væk faktisk. Jeg er lige startet på mental svømmemeditation, som jeg synes fungerer super godt. Glæder mig til at se resultaterne. ”

FLERE TESTIMONIALS

Jeg har selv prøvet at komme igennem en fiberskade i læg. med 10 ugen uden løb.

Astronaut Training gjorde at jeg da jeg kunne løbe igen, følte jeg en bedre teknik og km tiderne nærmest med det samme var som før.

Så det er nok i hjernen al forandring skal starte også med din svømmedel

Jesper Imhof Rosendahl/ TRIATLET

Hej Bekim - 

Har prøvet løbe meditationen to gange nu (i den her uge).

I dag hørte jeg den i morges efterfulgt af svane-meditationen - og her i formiddag da jeg løb mit interval pas, gik både mine intervaller godt - OG jeg lavede pr på 10 km 

 

PR var ikke et mål - og da slet ikke ifm et intervalpas, så jeg er både overrasket og vildt stolt over at kunne presse mig selv - uden at føle mig presset af mig selv.

Jeg plejer at kalde mig selv Sneglen fra Snejbjerg.

Corona tiden har mig givet mig ro til at prøve meditationerne af.

Nu må jeg se at få prøvet cykel meditationen også.

Tænker det ville glæde dig at høre 

 

Hilsen Inge

Inge / Motionsløber / Sneglen fra Snejbjerg

Det er da lidt nemmere at køre vo2 max intervaller i tankerne, men havde da lidt tunge ben bagefter 🙈

David Novio / Triatlet

Jeg vil lige dele min oplevelse med Astronaut Training.
Selvom jeg har mulighed for at cykle hver dag og ikke er plaget af skader, har jeg alligevel brugt astronaut cykel træning. Jeg har hørt, at hvis man vil være bedre end de bedste, må man gøre noget ekstraordinært som de andre ikke gør - så jeg bruger selvfølgelig astronaut træning 😉

De første mange gange faldt jeg i søvn - det var ca. det samme tidspunkt hver gang, ved interval nr. 4 🤔 og så vågnede jeg når det var slut...
Jeg synes det har været svært ikke at se mig selv i tredje person og nogle gange kunne jeg stå nede for bunden af den bakke jeg havde udset mig, og kigge på mig selv kører længere oppe på bakken.
Men da jeg hævede watttalene kunne jeg holde mig vågen hele tiden og kunne bedre koncentrere mig om at være tilstede.
Jeg var syg med en maveinfektion i næsten en uge og kunne derfor ikke cykle, men jeg astronaut trænede op til 3 gange om dagen.

Allerede efter et par dage på landevejen, kunne jeg se mig selv lave flere nye PR. Jeg kører mange Strava segmenter her i Spanien i bjergene og jeg slog en ny personlig rekord på en stigning som jeg nok har kørt 150 gange 🙈 Og det var uden at jeg overhovedet kørte efter det og desuden holdt en pause undervejs 🤷‍♀️ Jeg fik også andre nye gode tider hvor jeg slog nogle af de bedste kvindlige ryttere i verden og rykkede op i “klassementet” på Strava.

F. Østerby / Professionel Cykelrytter

Hm føler mig brugt og træt efter løbeturen (Astronaut Løbeturen) . Ligesom en normal en. Er det normalt?

Helle Sørensen / Motions løber